Hoe Doorcy ondernemers en gemeenten helpt met een slim deurbeleid, ook na de coronacrisis

Gesloten winkels, stille sportscholen, uitgestorven cafés en lege straten. Het jaar begon nog nooit zo rustig als in 2021. Op 14 december kondigde Mark Rutte een lockdown aan die nog altijd voortduurt. Tegelijkertijd koppen kranten zo nu en dan het tegenovergestelde: “Koopjesgekte Black Friday drijft burgemeesters tot wanhoop” en recent nog “Drukte in parken vanwege mooi weer, politie grijpt op aantal plekken in”. Kortom, de wereldwijde verspreiding van het coronavirus heeft ervoor gezorgd dat het crowd management belangrijker is dan ooit. Ook horecaondernemer Thomas de Groot merkte in de zomer van 2020 dat het maximum aantal bezoekers moeilijk te handhaven was in zijn café. Met zijn vrienden Joep van Liempd en Bas van Diejen bedacht hij een slim stoplicht dat niet alleen fysiek voor de deur zichtbaar is, maar waarbij mensen ook thuis of onderweg de drukte al kunnen checken via de website, social media of app. Na maanden van ontwikkelen zijn Thomas, Joep en Bas klaar om de wereld te veroveren met Doorcy, de naam die dit slimme deurbeleid kreeg.

Met een vaccin in het vooruitzicht kunnen we in de loop van dit jaar hopelijk stapje voor stapje terug naar het oude normaal. Hoewel de versoepelingen geleidelijk zullen worden ingevoerd, is de toestroom van mensen naar verwachting enorm. Thomas vertelt: “Ik verwacht dat het in mijn café weer storm loopt zodra er iets mag. Bij veel collega’s zal dat niet anders zijn. Het is daarom belangrijk om dit te managen voordat het mis gaat en Doorcy is daar de perfecte tool voor. Tijdens de ontwikkeling kwamen we er al snel achter dat dit concept niet alleen voor horecaondernemers een oplossing is, maar ook voor de retail. Wij zijn ervan overtuigd dat we hen kunnen helpen om de verwachte drukte op te vangen en in goede banen te leiden.”

Waar een wil is, is een weg

Veel ondernemers willen een goed deurbeleid voeren, maar slagen daar nog niet altijd in. Thomas: “We hebben ondernemers tijdens de vorige versoepelingen hun best zien doen, maar merkten dat veel ondernemers de capaciteit, middelen of handvatten niet hebben om de toestroom van mensen in goede banen te leiden. Anderzijds willen bezoekers ook meer duidelijkheid en gemak wanneer ze de deur uitgaan. Wij wilden beide partijen helpen door ze te faciliteren met een kant-en-klare oplossing en zijn aan de slag gegaan met de ontwikkeling van Doorcy.” Bas van Diejen heeft als product designer een prototype ontwikkeld dat perfect aansluit op de wensen én betaalbaar is. Ook kwam hij op het idee om Doorcy te voorzien van een teller, zodat het stoplicht zelf aangeeft wanneer de maximale capaciteit is bereikt. Zo hoeven ondernemers niet zelf bij de deur te staan om het stoplicht goed te bedienen. Joep van Liempd is eigenaar van Streamlined, een bedrijf dat bezig is met de ontwikkeling van slimme software. Zij hebben de infrastructuur en software uitgedacht en ontwikkeld om dit concept op te schalen, zodat Doorcy voor iedereen beschikbaar is.

Wat is Doorcy?

Doorcy is ontwikkeld op basis van het stoplicht-principe. Via de app en op de website is een kaart beschikbaar waarop duidelijk te zien is hoe druk het is. Bij groen is het rustig (en veilig), bij oranje is er bijna geen plek meer en bij rood is het te druk: “We hebben gekozen voor het stoplicht vanwege de bekende en eenvoudige werking. Discussies over wie wanneer naar binnen mag zijn daarmee snel afgelopen. De afgelopen tijd zagen we al fysieke stoplichten verschijnen bij de ingang van winkels. Wij willen dat bezoekers de beslissing om te gaan al kunnen maken voordat ze de deur uit gaan. Daarom maken we met Doorcy het stoplicht ook digitaal beschikbaar.” Het gebruiksgemak staat voor de bedenkers van Doorcy hoog in het vaandel. Ze maakten het daarom ook nog eens mogelijk voor klanten om zich via de gratis Doorcy app aan te melden voor een virtuele wachtrij, zodat de fysieke wachtrij  beperkt kan worden. Wanneer ze naar binnen kunnen krijgen ze een notificatie op hun telefoon. Hoe meer er gebruik wordt gemaakt van deze nieuwe tool, hoe veiliger iedereen de deur uit kan gaan.

Bezoekers en ondernemers tijd besparen

Deze nieuwe tool voor een slim deurbeleid kan een belangrijke bijdrage leveren aan een veilige situatie in dorp- en stadscentra, maar het heeft ook een ander voordeel. Met Doorcy besparen bezoekers en ondernemers namelijk tijd. Terwijl bezoekers hun tijd niet meer verdoen in een fysieke wachtrij, zorgt Doorcy er ook voor dat ondernemers en hun personeel weer tijd hebben voor hun klanten. Het handmatig tellen en bijhouden van het aantal bezoekers in een winkel, horecazaak of andere openbare ruimte behoort met Doorcy tot de verleden tijd. De installatie is bovendien snel en eenvoudig, waardoor iedereen er gebruik van kan maken.

Slim deurbeleid na corona

“We verwachten dat het nog wel even duurt voordat alles weer helemaal terug naar normaal is”, vertellen de ontwikkelaars. “Ook na het coronatijdperk is Doorcy een handige tool. Ondernemers kunnen piekmomenten bijvoorbeeld beter voorspellen en daarop inspelen bij het inzetten van personeel, terwijl mensen nooit meer gefrustreerd om hoeven te draaien omdat het te druk is en voor overlast in de omgeving zorgen.”

Contact gegevens pers:

Thomas de Groot
073 203 203 1
of mailen naar thomas@doorcy.nl

Download hier:

Download hier onze horeca foto’s

Download hier de retail foto’s